torsdag 2. august 2012

6 mnd! Hvor ble tiden av?

Meg og Matheo første gang jeg var barnevakt:)

Jeg har alltid hatt lyst til å være modig. Jeg tror jeg hadde det i meg som barn, og jeg vet jeg fortsatt er det i gitte stuasjoner, men jeg er ikke modig der jeg har lyst til å være modig. 
Det er to ting som skremmer vettet av meg her i verden og det er 1) havet og 2) høyder. Dette er noe jeg vil gjøre noe med! Særlig høyder virker hemmende på meg i min hverdag. Jeg mener; jeg skulle gå opp en trapp med glassvegger i dag på Lysaker, 3 etg. Og jeg var ferdig da jeg kom på toppen. Mo i knæra og litt på gråten. Om det fortsetter sånn kan jeg snart ikke gå ut på min egen veranda! Derfor blir jeg i slutten av måneden klatrebuddy med min gode venn Silje:) Så nå må dere heie på meg...

Når det gjelder skrekken for havet har jeg alt begynt på jobben med å bli kvitt den.
I vinter dro jeg og min søster til Egypt for å lære å dykke. Jeg ble selvsagt syk halvveis i kurset. Og siden tette luftveier ikke er forenlig med opphold under vann måtte jeg avbryte. Jeg bestemte meg for å fullføre kurset her hjemme og satte av penger så jeg ville ha råd. Første dykk blir til helgen. Jeg gleder meg og gruer meg. Jeg synes havet er skummelt. Og i tillegg må vi ta av maskene under vann. Det hadde sikkert vært ok om jeg kunne se, men jeg må lukke øynene så jeg ikke mister linsene. Jeg friker litt av det. Nå ble jeg veldig negativ merker jeg:P det blir jo gøy! Det er jo en grunn til at jeg vil dette; bli modig og kunne se på alt det vakre som finnes der nede:)

Så for å kunne gjøre dette måtte jeg til dykkersenteret for å ta en legesjekk i dag, på Lysaker. Kl 17. Jeg hadde Easy Life time kl 18, på Stover. Noen andre enn meg som ser at det ikke går? 
Så jeg gav besjed om at jeg kom til å bli sen, dro til Lysaker, krabbet meg opp glasstrappa og  møtte opp på senteret  god tid i håp om at legen var tidlig ute og at jeg ikke vil bli mer en 30min for sent ute på Stover. Vel, man kan bare glemme å legge planer når denne legen er involvert. Han dukket ikke opp før 18!!!! Føkk! Jeg var sint, presset meg frem i køen, tok sjekken, fikk godkjent, dro innom Narvesen og kjøpte sjokolade-_- Skulle ønske jeg kunne slette denne dagen...

Jeg tresset til Stovner og rakk ihvertfall å veie meg, og det var veldig hyggelig å se alle på kurset igjen. Alle så veldig bra ut.Og jeg hadde gått ned et par-trehundre gram til, så yay!:)

Det går sakte nå i sommer, men det får gå.

Ukens tall:

25.jan: 114,6kg, fett%: 50
01.aug: 97.9kg, fett%: 43,3

Jeg har fått et spørsmål ang fett% og hva det betyr. 
De to tallene er ikke sammenlignbare på noen annen måte enn at da jeg startet var 50% av kroppsmassen min rent fett. I dag utgjør fettmassen kun 43,3% av den totale kroppsmassen. I kg er tallene slik: 25. jan: 57,3kg, 01.aug: 42,4kg. Det vil si at jeg har gått ned 14,9kg i rent fett siden januar. Yay for det:)
For de som lurer er det normalt å ha en fett% mellom 21%-33%, eller 15-28kg.

Juksebrød! Det ser skikkelig godt ut, men det er omtrent like grovt som loff
Dette ble en veldig lang post, men jeg har en ting jeg gjerne vil dele med dere alle.
Veileder-Nina delte for en tid tilbake en side fra Universty of California med oss på kurset. Her har det laget en serie som tar for seg overvektsproblemet i verden og sukkerets rolle i denne epedemien.

Hun oversatte noen ord jeg ikke helt forstod, så jeg legger ved lista så dere ogå kan lese:)

  1. Lipid = betyr det samme som fettstoff, altså fettstoffer i blodet. Da snakker vi gjerne som tryglyserider og kolesterol 
  2. The metabolic syndrome = Det samme som metabolsk syndrom, som er en sammensatt tilstand. Metabolsk syndom er en risikofaktor for flere livsstilsykdommer. Hvis du har to av følgende tilstander så har du metabolsk syndrom: 
    1. Høyt blodtrykk
    2.  Høyt kolesterol 
    3. Forhøyede tryglyseridverdier 
    4. Nedsatt glukosetoleranse
    5.  Mindjemål over det som er anbefalt

  3.  Hypertensjon = Høyt blodtrykk 
  4. Ploysystic overian syndrome = er en tilstand med flere væskefyldte cyster i eggstokkene. Dette kan komme av hormonforstyrrelser som igjen henger sammen med overvekt, forstyrrelser i forbrenningen, metabolske endringer. Kvinner med denne sykdommer har konstant forhøyede nivåer av østrogen, bl.a pga dannelse av østrogen i fettvev 
  5. Non-alcoholic fatty liver disease = ikke alkoholisert fettlever er en sykdom der fettmengden i leveren øker kraftig uten bruk av mye alkohol. Tilstanden medfører ofte betennelse i leveren og kan i verste fall ende med leversvikt og tidlig død.
    I dag behandles fettlever med livsstilsendring som medfører vektreduksjon.
Episode 1 av "The skinny on obesity":

3 kommentarer:

  1. lykke til med dykkinga!
    Jeg har litt vannskrekk selv, men ikke så ille at jeg ikke klarer å hoppe i sjøen fra badebrygga på båten.

    Og hvor klaterer dere? Jeg har lyst til å klatre jeg også.. har alltid hatt lyst til det.

    Og det er sykt hvor lite respekt leger har for andre menneskers tid. Husker jeg satt på legekontoret i over en time og venta en gang, og alt som skjedde var at legen kom og ga meg en resept og sa jeg kunne dra hjem. Én time venting for en ussel papirlapp! Jeg trodde det var en fleip.
    Likevel maser de om at de må bli bedre betalt.. o_O

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk!:) Jeg trenger det:P

      Vi skal klatre på Vulkan. Snakk med Julie, tror hun vil klatre og man må ha en partner. Men det går jo å være tre:) Ellers kan jeg bare slenge med søstra mi:)

      Slett
  2. Lykke til med dykkinga
    Flott at du fortsatt går ned i vekt.
    Klem Mamma

    SvarSlett