lørdag 4. februar 2012

Uke 1

Jeg har endelig fått ut finger'n og meldt meg opp på et livsstilsendringskurs. Og det var sannelig på tide. 
Jeg har egentlig aldri lært hva godt kosthold er, og dette kombinert med at jeg oppigjennom årene har brukt mat som trøst mot stress, problemer og sorg har kilone bare lagt seg på. 

I fjor sommer fikk jeg vondt i ryggen. 
Dette har kanskje vært et av mine største mareritt hele livet. Jeg har sett hvordan et liv med dårlig rygg kan bli. Jeg vil ikke ende opp slik. 
Det viste seg heldigvis å være muskulært; en betennelse som antagelig har oppstått i en kombinasjon med høy vekt og en veldig stillesittende jobb. 
Det fikk meg til å innse at denne gangen må jeg klare det. Jeg kan ikke fortsette slik jeg har gjort. 

Jeg meldte meg derfor opp på et Easy Life kurs på Condis på Stovner og i håp om at de kan hjelpe meg på veien til et sunnere og lettere liv. 

I tillegg til dette har jeg tenkt å bruke denne bloggen som et middel for å holde motivasjonen oppe. Her vil jeg beskrive mine opplevelser, tallene etter hver veiing og poste bilder slik at jeg selv skal kunne se at det er en fremgang. 

Meg og min søster i Egypt like før jeg startet på kurset


Første kursdag var onsdag 25. januar. Vi fikk utdelt kursmateriell, kjøpe kostholdserstattere og så ble vi kjent med gruppa og veilederen.  
Veilederen heter Nina og er utdannet ernæringsfysiolog. Hun startet det hele med å fortelle om seg selv, og det var veldig inspirerende å høre hennes historie. Hun har selv gått ned 35kg, og vet dermed hva vi er i ferd med å gå igjennom. 
Og hva vi må kjempe mot resten av livet. 

I motsetning andre som er avhengige av noe, det være seg røyk, alkohol eller spill, så kan ikke vi kutte helt ut. En alkoholiker kan velge å aldri røre spriten igjen, vi kan ikke velge bort maten. Så det vil bli tøft, og jeg som Nina vil nok måtte minne meg selv på hva det er jeg virkelig vil hver eneste dag, selv etter at målet er nådd.

Men klare det skal jeg.

Jeg begynte på kostholdserstattere dagen etter. 
Og for en dag. 
Jeg var slapp, sliten, sulten, irritert og enda mer sulten. I tillegg kom hodepinen. Jeg vet ikke helt hvordan jeg klarte det, men jeg kom meg gjennom dagen med 5 måltider bestående av  kostholdserstattere og omtrent 500 kalorier.

Kostholdserstatterne














Dag 2 var værre. Men jeg visste jeg ikke kunne slutte nå. Nina fortalte at ketosen ville sette inn etter 3-5 dager, og da ville sulten også stoppe. Så mitt første mål i denne lange prosessen var å klare meg gjennom dag 5.

Dag 3 var en lørdag. 
Den startet med pulvergrøt med smak av eple og kanel. Ikke det beste i verden, men det gikk nå ned. Deretter bar det ned på Condis for å møte min kjære kusine, Marlen. Vi skulle nemlig prøve ut det store treningsfenomenet; Zumba. Og jeg skjønner virkelig hvorfor folk strømmer til disse timene. De er faktisk supermorsomme. Ikke for vanskelige, selv om jeg hadde problemer med å følge med til tider, med det kommer seg vel. I tillegg blir man skikkelig sliten og svett. Så Zumba blir nå fast annenhver lørdag. Gleder meg.

Dag 4 letnet det. Og det var en herlig følelse. Jeg hadde plutselig energi å ta av. Og jeg følte at det å skulle g på jobb dagen etter ikke ville bli så ille. Sulten satt derimot fortsatt igjen, men det gjorde ikke så mye. Jeg begynte å bli vandt med den. 

Dag 7, onsdag, var det møte igjen. Sulten hadde fortsatt ikke gitt seg, men det var ikke et stort problem lenger. Og det var godt å møte gruppa igjen. Bare det å dele litt erfaringer hjalp på det hele.

Denne timen var satt av til målsetting. Vi snakket mye om hva det er vi vil få ut av disse månedene og hvordan vi skal komme dit. 
Jeg skal ikke gå så nøye inn på prosessen, men her er hva jeg kom frem til:

  • Hovedmål: 
    • Å nå 70 kg innen sommeren 2013.
  • Delmål nr. 1:
    • Gå på kostholdserstattere i 6 uker.
  • Delmål nr. 2:
    • Trene minst 2 ganger i uken. (Dette er foreløpig i boks)
Deretter var det tid for veiing, skriver også ned tallene fra første møte:
  • 25. januar: 114,6kg - fettprosent: 50%
  • 1.februar: 111,8kg - fettprosent 51,6%

Dette er meg etter andre veiing:
Meg på verandaen i -15°C  




















Ønsk meg lykke til:)

Jacqueline <3

8 kommentarer:

  1. Dette syns jeg er veldig tøft av deg, Jack..

    Jeg skal støtte deg gjennom det hele, og du må gjerne ringe meg midt på natten hvis det er da du har behov for det..

    Stå på, jeg vet at du klarer det!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk!<3
      Det setter jeg stor pris på. Trenger nok all den støtten jeg kan få.

      Slett
  2. Så flink du er!! Dette klarer du utmerket, Jacqueline! Du er nydelig :-) masse lykke til!

    Klem fra Jorunn! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Jorunn!<3

      Godt å høre fra deg igjen:)

      Slett
  3. Stå på! Detta klarer du!

    SvarSlett
  4. Lykke til! Du har jo alltid hatt mye viljestyrke på noen punkter, jeg tror du kan greie det! Følger med videre!

    SvarSlett