torsdag 17. mai 2012

Uke 15 og 16


Jeg hadde planer om en super deppepost. Jeg har følt meg oppblåst og jævlig, og jeg har målt meg omtrent hver dag. Noe som er en indikasjon på at jeg ikke klar til å dra en vekt inn i huset ennå. Likevel har jeg holdt ut, og spist etter planen. Balanserte måltider, kuttet ut latten, holdt meg unna godteri og kaker, selv på besøk hos farmor. Noe som er stort iogmed at hun er verdens beste baker. Innvendinger vil bli slettet:P 

Men da jeg steg opp på vekta fikk jeg meg en stor og god overraskelse!:) 
Ned 2kg!

Stolt er jeg. Så da bestemte jeg at kake fikk være lov på 17. mai<3

Denne uken hadde vi om varemerking. Og da spesielt nøkkelhullsmerket og brødskala'n.

Dagens moral er; "Bruk hodet."

Hvorfor?
Fordi både nøkkelhullsmerket og brødskala'n forteller kun halve sannheten. 

Nøkkelhullsmerket setter krav til innhold av salt, sukker, fett og kostfiber. Og dette merket er absolutt en god pekepinn på hva du bør kjøpe når du handler mat. Men det gir deg ikke lov til å bli sløv. 
Matvarene blir sammenlignet innenfor kategoriene; melkeprodukter, kornvarer, margarin og olje, fisk og skalldyr, kjøttprodukter, ferdigretter, frukt og bær, grønnsaker, og vegetabilske produkter. 

Det vil si at melk ikke vil bli sammenlignet med knekkebrød, og salami sammenlignes ikke med pizza. 
Så grensen for salt, sukker, fett og fiber er ikke lik innenfor hver kategori. 

For å få nøkkelhull, må f.eks kjøttprodukter ha min 50% kjøtt, noe jeg synes er litt lavt. Så se fortsatt på hva det inneholder. Er det mye vann? Hva med andel hvetemel i farseprodukter? 

Melkeprodukter er igjen delt inn i kategorier. Det vil si at kesam ikke sammenlignes med rømme. Noe som gjør at både rømme og kesam får nøkkelhull. Det gjør ikke rømmen like sunn som kesam, men mindre usunn enn andre rømmetyper. 

Et annet eksempel er pizza. Grandiosa har nå en type pizza med nøkkelhullsmerking. Det er fordi de akkurat har kommet seg innenfor verdiene som er fastsatt for ferdigretter. Det betyr ikke at du blir sunn av å spise Grandis 7 dager i uka. Men skal man først ha pizza en dag, ville jeg ha gått for denne:) 

En annen ting man bør være obs på er at kravet for fullkorn/sammalt mel i brød ikke er mer enn 25%.

Fint brød: 0-25% sammalt mel eller hele korn

Halvgrovt brød: 25-50% sammalt mel eller hele korn

Grovt brød: 50-75% sammalt mel eller hele korn

Ekstra grovt brød: 75-100% sammalt mel eller hele korn

Noe som fører oss over på den andre typen varemerking som er til stor hjelp i min hverdag, men som jeg også ser litt kritisk på. Brødskala'n. 

Som dere kan se kan også denne merkingen være litt missvisende. For å kalles grovt trenger ikke brødet ha mer enn 51% sammalt mel! Det er temmelig stor forskjell på et brød med en grovhet på 51% og et med grovhet på 75%. Heldigvis har en stor del av brødene også prosentmerking. Om de ikke har dette kjøper jeg det ikke. Så enkelt. Aller helst kjøper jeg eksragrovt.

Linker til et par brødtester nederst. Her kommer Vita Hjerte'go sitt best ut begge ganger. En annen som kommer høyt opp er Bakers Havre. Dette er en av mine favoritter:)  

Må også si at jeg absolutt synes det er bra at myndighetene har laget disse merkene. Det gjør det lettere å vite hva man skal se etter i hyllene, men man må likevel snu på pakka og lese innhold og nærigsdeklarasjonen. Det koster ingening å være litt mer bevisst på hva man putter i magen.

Som sagt gav jeg meg selv lov til kake på nasjonaldagen. Det er tross alt en av de dagene i året jeg gleder meg mest til. Jeg skal ta på meg bunaden og tilbringe hele dagen med de jeg er mest glad i. Det blir jo ikke bedre. Derfor ville jeg gjerne kose meg litt ekstra. 
 
Farmor skuffet ikke. Nydelig dekket bord, god mat, god drikke (selv om jeg holdt meg til farris), og dessert med påfølgende kake til kaffen. Og farmor lager verdens beste kaker. Bløtkaka hennes er sikkert en meter høy, og ingen får til suksessterte slik hun gjør:) Det er ingen familiesammenkomst uten at den står på bordet.

Jeg fikk i meg en bit av hver... Ok, to av suksessterta, men det er bare fordi den er uimotståelig god. Men jeg merker nå at kroppen ikke lenger er vandt med sukker. Her sitter jeg noen timer senere med vondt  i hodet og dirring i kroppen. Om jeg hadde målt meg hadde det nok vist seg at blodsukkeret mitt ikke er helt normalt akkurat nå. 
Jeg får se om jeg får sovet det av meg. Så får jeg begynne på nytt i morgen.

Ukens tall er som følger:

25.jan: 114,6kg, fettprosent 50%
16. mai:. 100,8kg, fettprosent: 46,2%


Tester:

Kilder:

2 kommentarer:

  1. Så flott at du har gått ned 2 kg !!!
    Takk for info om nøkkelhullmerke og brødmerking. Og ja kakene til farmor er fantastisk gode. Klem Mamma

    SvarSlett
  2. Så fin du er i bunad! :D Og grattis med to kilo! Jeg synes dette med mat er kjempekomplisert og innviklet, men føler jeg blir litt klokere for hvert innlegg du lager. :)
    Ina

    SvarSlett