torsdag 3. mai 2012

Uke 12-14


Jeg beklager at jeg ikke har skrevet på en veldig lang stund, men jeg har hatt det ganske tøft. Ikke sånn at jeg har sitti å deppa på rommet, eller at jeg har vært nedfor eller noe, men det har vært tungt å holde seg strengt til dietten. Vi har nå gått inn i den delen av kurset hvor vi kun skal møtes hver annen uke, og det å vite om man er på rett spor uten å kunne få sjekket det ofte er helt forferdelig. Jeg vurderer sterkt å kjøpe meg vekt hjemme. Likevel kommer jeg nok til å vente med det. For det første er det en god læringsprosess å finne ut av dette på egenhånd uten stadig korrigering. I tillegg kommer jeg til å bli helt fanatiker. Jeg kommer til å veie meg flere ganger om dagen og bli deppa over at jeg ikke har gått ned noe - på en time...
Derfor venter jeg med badevekt.

Men det at det har vært tøft har tydeligvis resultert i at jeg ikke har klart å ha helt stramme tøyler. 
Jeg har ikke gått ned mer enn 600g på 2 uker. Ja, jeg har fortsatt gått ned, men det kunne vært mer. Det skulle vært mer. Målet er en halv kilo i uka. Så det hjelp jo ikke noe særlig på humøret, men absolutt på motivasjonen. 
Det høres kanskje ut som jeg syker meg selv helt ut her, men jeg har strammet grepet igjen. Det jeg skal gjøre heretter er å passe på posjonene mine, jeg vet de har blitt større. Jeg skal også kutte ut kaffe, igjen. Og da mener jeg ikke svart kaffe fra automaten på jobb (som likevel ikke er så god), men latte, som er min store svakhet her i livet. Det har vel blitt omtrent en latte om dagen de 2 siste ukene. Vel og merke en dobbel på lettmelk uten sukker, men det er likevel ikke greit. Jeg vet jo at kroppen min reagerer negativt på oppvarmet melk, og det fikk jeg igjen et bevis på i går. Så latte er kun lov til kos en gang i blandt. 

Ukas tema var styrketrening. Det er ikke mye jeg skal gjengi bortsett fra at det er viktig å gjøre det. Men det er også viktig å gjøre det riktig. Til alle dere der ute som løfter for lette vekter fordi dere ikke vil ha store muskler; det er ikke sånn det funker! Om musklene ikke får motstand vil de ikke forbedre seg, og man blir stående på stedet vil. 
Det skal være tungt. Man skal ikke klare mer enn 8-12 repitisjoner pr sett. Og man skal helst ikke klare siste repitisjon i det hele tatt. Dette vil gi deg en fastere og mer markert kropp. En kropp som ser fin ut og ikke minst sunn ut. Om du skal klare å få store muskler må du legge om kosten slik body buildere gjør og trene eksplosiv styrke flere timer hver dag. Det er ikke noe vanlige mosjonister gjør, noen gang. Så slutt å være redd for å løfte litt tungt, det er bare bra for kroppen.

Likevel, det er sant at muskelmassen vil øke, bare ikke i den grad mange frykter. 
Og det at muskelmassen øker har sine klare fordeler, noe jeg har påpekt ved flere anlednnger før. 
Større styrke gir bedre balanse, bedre balanse gir færre fall, færre fall gir færre brudd... Noe å tenke på for eldre mennesker. 
Styrketrening i seg selv gir økt hvileforbrenning i flere timer etter endt økt, ved harde økter helt opp i 48 timer. Det er ikke noe man sier nei til:) 
I tillegg gir økt muskelmasse økt hvileforbrenning generelt. Muskler bruker mye energi. Så for de som har lyst til å holde en stabil vekt er styrketrening essensielt. 

Så er det de som tenker at; "Jeg har jo aldri trent styrke. Det kommer til å ta år før jeg ser noen resultater i det hele tatt." Ikke fortvil. Det viser seg at 2 tiår med muskeltap kan gjenoppbygges på 2 måneder! Noe som beviser hvor fantastisk kroppen vår er. 

Dagens tall er da som følger: 

  • 25. jan: 114,6kg, fettprosent: 50%
  • 18. apr: 103,4kg, fettprosent: 47,2%
  • 2. mai: 102,8kg, fettprosent: 46,5%

Dette gir et tap på 11,8kg. 
Selv om jeg synes det går sakte, så går det nedover:)

8 kommentarer:

  1. Godt jobbet.. det er alltid vanskelig å holde seg selv i tøylene når man får så mye "frihet"

    Jeg syns du er flink!

    SvarSlett
    Svar
    1. :) Takk!
      Ja! det er det.

      Men det går faktisk ganske bra nå. Heldigvis:)

      Slett
  2. Det er flott å se at du skriver igjen! Det er kjipt å skrive når man ikke føler at man har noe å skrive som er positivt. Tro meg jeg syns det vat dødskjipt den uken jeg plutselig hadde gått opp 3 kg! Men alt sammen var vann og sånt på grunn av mensen, så uken etter hadde jeg faktisk gått ned!

    Jeg veit ikke om det er været, eksamensstress, eller bare det at man går litt lei, men jeg har samme problem som deg om dagen, jeg klarer liksom ikke helt å holde meg til dietten min, det er jo ikke at den er kjedelig, men kroppen min skriker etter store måltider og de skal gjerne inneholde mye fett! Forrige uke ble det flere dager hvor jeg hoppet over måltider og hadde pizza til middag, denne uken har jeg vørt på konsert og dermed på fylla, så da ble det mange øl og nattmat, gikk langt over grensa der. Etter det så har jeg vært ganske flink, men det ble noen øl i går også...

    Det er kjedelig når det går sakte nedover, men du har gått ned så mye, så det er naturlig at du vil få perioder hvor det går litt saktere. Prøv å holde motivasjonen oppe og tenk at du går hvertfall nedover og ikke oppover selv om det kanskje ikke går like raskt som de første ukene. Prøv å tenk på den bragden du har fått til og hvordan du fikk det til. Jeg tror jeg har dabbet litt av etter at jeg kom under 100 fordi det var mitt første delmål og da slapper man kanskje litt mer av. Prøv å tenk positivt og at dette skal du pokker meg klare! Du ser jo kjempebra ut på bildene du tar av deg selv, du har blitt mye slankere, spesielt i ansiktet! Jeg har ikke tatt noe bilder av meg selv og det er nok litt dumt, men jeg føler liksom ikke at jeg ser det selv i det hele tatt. Måler du deg selv? Det kan jo også være en ekstra motivasjon når vekten står stille... Selv om jeg bare har tatt av ca 6 kg så har jeg tatt av 27 cm!

    Jeg syns det å lese bloggen din er en stor motivasjon og jeg håper du fortsetter å skrive, selv om det kanskje ikke alltid går så bra for det er godt å se at man ikke er alene..

    Stå på videre, du er kjempeflink:D

    SvarSlett
    Svar
    1. Lotte, takk for pepptalk!:)

      Alltid godt å høre fra deg. Det er godt når noen faktisk gjennomgår det samme som meg:P

      27cm! er utrolig bra. Du må jo ha fått en del muskler, om du har klart så mye på 6kg...

      Selv har jeg gått ned omtrent en cm pr kg. Og jeg er godt fornøyd med det:)

      Slett
  3. Svar
    1. Takk!:) jeg har igjen pågangsmot, men da denne posten ble skrevet trengte jeg alle lykkeønskninger jeg kunne få:P

      Slett
  4. Skal hilse fra tante. Hun synes du er veldig flink. Det synes jeg også. 300 gr pr uke er veldig bra det.
    Så fin info om muskelmasse og styrketrening.
    Klem fra mamma

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Gøy at tante også leser:)

      Ja, jeg vet at 300g i uka er helt greit. Men jeg vil at det skal gå fort!:P
      men det er jo bedre for kroppen min at det går som det gjør:)

      klem

      Slett