lørdag 31. mars 2012

Uke 8 og 9

Jeg har lenge tenkt på å lage mitt eget tacokrydder. Grunnen er at tacokrydderet man kjøper i butikken inneholder rundt 60% sukker! Jeg var himmelfallen den dagen jeg faktisk snudde på den posen og leste bakpå, og bestemte meg der og da at krydderet skulle lages selv. Dette var i fjor sommer. Det å faktisk gjøre noe med det ble liksom glemt bort hver gang vi skulle ha taco. Det er jo så mye lettere å bare snappe med seg den posen når alt det andre også likevel skal kjøpes inn. Også kom jeg liksom aldri så langt som å finne en oppskrift på krydderet.

Så da ei på kurset sendte rundt den oppskriften jeg lenge hadde tenkt på finne kunne jeg ikke lenger komme med noen unnskyldining for ikke å lage det. Og det er jo superenkelt. Det består jo av krydder de aller fleste har i skapet.

For de av dere som selv har lyst til å prøve er oppskriften som følger:

1-1,5 ts salt
2-3 ts spisskumin (eng: cumin. NB! Ikke Kummin, kummen eller karve)
0,5-1 ts koriander (må være tørket)
1 ts chillipulver
1 ts hvitløkspulver
2 ts paprikapulver
Litt pepper

Kokes inn i 400g kjøttdeig.
Det er veldig viktig å finne spisskumin da det er dette som gir den spesielle smaken til tacokrydderet. Du åpner boksen og du vet at det er taco du skal ha til middag.
Jeg brukte også 4 ts paprikapulver, da jeg gjerne ville ha litt mer farge på kjøttet.
Ellers er det jo bare å eksperimentere litt til man finner den blanding man selv liker best.
Om man finner ut at man virkelig savner sukkeret i er det lov å bruke litt sukrin.

Jeg følte at uke 8 var en veldig god uke. Jeg trente gjevnt, og jeg spiste riktig. (Bortsett fra i helgen hvor jeg skeiet ut med 2 tacolefser istden for 1 og noen plater grove vafler.) Likevel hadde jeg ikke supre resultater på veiing.
Uka etter derimot var det helt motsatt. Jeg trente kun en gang, men det var ingen utskeielser. Noe som er helt utrolig med tanke på alt godteriet som har flytt på jobb. Det er uka før påske må vite. Da må vi jo kose oss så veldig. Sjokolade og kake og påskeegg fra Hertz. Det ville jo ingen ende ta.På onsdag var det tilogmed en fyr som gikk rundt med en godteskål så alle kunne se. Ser han ikke at jeg prøver å være sterk!!?

Påskeegg fra Condis
Og for å gjøre det enda vanskeligere ble jeg oppringt av Condis. Der var det utstilt et stort påskeegg med en masse små sjokoladeegg oppi. Så skulle man da gjette hvor mange det var. Jeg ble med fordi jeg synes det er gøy å gjette, men jeg vinner jo aldri noe. Så det var jo ikke så farlig. Selvsagt måtte jeg vinne den ene gangen hvor jeg faktisk ikke kan nyte prisen. Jeg tok de heller med på jobb, så slapp jeg å spise dem:)

Det skal sies at jeg gikk på en liten sprekk da jeg fikk dem, som fort ble avverget av mine egne smaksløker.
Jeg kunne ikke dy meg, og puttet ett av de minste eggene i munn, men jeg svelget aldri. Jeg bestemte meg der og da for at om jeg skal spise sjokolade skal det være kvalitetssjokolade. Det er ikke noe vits i å putte i seg en slik kaloribombe om det ikke smaker fantastisk:)

Så krise avverget.


Meg pr i dag:)

Kurset nå på onsdag begynte som vanlig med veiing, og til min store overraskelse hadde jeg gått ned nesten 2 kg. Helt utrolig!! Jeg må, som Veileder-Nina også påpekte, gjøre et eller annet riktig med kosten. Herlig<3 Det betyr at jeg nå har gått ned så godt som 10 kg. Dette var mitt delmål nr. 2. Så jeg er veldig fornøyd med dette. Kanskje jeg skal feire med å kjøpe en sykkelbukse med padding? Så kan jeg holde ut flere spinningtimerXD

Siden dagens tema var motivasjon bestemte Veileder-Nina seg for at vi alle skulle få kjenne litt på hva vi hadde oppnådd. Så vi gikk alle og fant vekter tilsvarende den vekten vi hadde gått ned. Deretter måtte vi gå rundt på senteret bærende på dette. Opp og ned trapper var værst. Jeg kjente det i knærne, og ryggen. Ikke rart jeg "plutselig" har blitt bedre. Det er tross alt 10kg mindre belastning på knær og rygg. (Ikke at ikke fysioterapauten min har en eller flere fingre med i spillet der:)

Så ukens tall er:
  • 25.jan: 114,6kg, fettprsent: 50%
  • 21.mars: 106,5kg, fettprosent: 48,1%
  • 28.mars: 104,7kg, fettprosent: 48,1%
Igjen meg med min søster like før jeg begynte på kurset.

9 kommentarer:

  1. wow du ser fantastisk ut!!! stå på. hilsen Maiken i Klassen

    SvarSlett
  2. Fantastisk jenta mi. Og så flink med gevinsten. Typisk at man vinner ja, når man ikke trenger det. Men selve egget var jo fint da.Klem fra Mamma

    SvarSlett
  3. Og takk for krydderoppskriften, den skal prøves ☺

    SvarSlett
  4. Så sykt flink du er da! Jeg har skeiet skikkelig ut i påsken nå! Det er ikke så lett når andre lager maten og man ikke kan styre ting helt selv, men sånn er det jo i blant!
    Jeg skal prøve ut det tacokrydderet ditt! Dar kanskje jeg får til noe enda sunnere. Må si at du er ganske mye mer nazi enn meg på dette med mat og sjokolade og sånt altså!
    Stå på du ser veldig bra ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:D

      Og prøv krydderet:) Taco kan jo bli skikkelig sunt bare man velger de riktige tingene.
      Prøv også lett kesam isteden for rømme:) Kutter mye fett der.

      Og når det gjelder sjokoladen så må jeg bare:P Det er ganske mange kilo som skal bort før jeg har nådd målet. Så da er det ikke rom for de altfor store utskeielsene om dagen.

      Slett
  5. Så flink du er, Jacqueline! Jeg leser hver uke, og det er veldig inspirerende!

    Ante ikke at det var så mye sukker i tacokrydder. O.o Men hva er egentlig forskjellen på spiskummin og kummin?

    Ina

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for at du leser!:D

      Som sagt så ante ikke jeg det heller før. Men det er ganske sjokkerende ting du finner i innholdsforegnelser på matvarer.
      Ta det meste av tørket frukt. Det er sukker oppført før frukten!!

      Kummin er bare et annet ord for karve.
      Og du vil ikke putte karve i tacoen din:P

      Slett
    2. Haha! Jeg googla det nå, og skjønner hvorfor jeg blir forvirret, for spisskummin heter visstnok Cumin på engelsk, mens vanlig kummin heter caraway. XD Jeg har nemlig kjøpt Cumin flere ganger før uten at jeg synes det har vært så annerledes enn spisskummin.

      Ja, enig med innholdsfortegnelser. Jeg hadde tenkt å kjøpe tørket frukt til rottene mine en gang, men dreit litt i det etter å ha sett på innholdsfortegnelsen... :/

      Ina

      Slett
  6. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett